Hová menjek repülni???

Időjárás szerint:

Elsősorban egy pontos meteorológiai előrejelzésre van szükséged. Amit elég bonyolult szerezni, viszont több oldal információi alapján talán valamennyire meg lehet becsülni. A nagyobb eseményeket nagyjából lehet tudni már egy héttel előre is, kb. 1-2 nap pontossággal, mondjuk anticiklon, nagyobb frontok stb. Ez alapján már lehet valamennyire tervezni, hogy érdemes-e illetve merrefelé.

Pontosabb információk általában azért csak 1-2 nappal előtte vannak, szélirányról és sebességről, felhőkről, gradiensről. Ezek alapján már sokkal pontosabban lehet tervezni. Ezekhez több honlapot érdemes használni, a legjobbak:

–          www.windguru.com: itt általában konkrét starthely is választható, aki előfizetett (nem is olyan sok), annak sokkal részletesebb, szélsebesség, befújások, a különböző magasságú felhők mennyisége, csapadék stb.

–          www.wetterzentrale.com: ott meg kell keresni a Közép-Európai GFS modellt, itt szintén a legtöbb adat megtalálható

–          www.metnet.hu: egyre több információval rendelkező magyar oldal, hasonlóan a fentiekhez, jó általános szöveges képet lehet kapni

Napi időjárás, a fentiek alapján, illetve a legjobb pontos információt nyújtó oldal:

–          www.idokep.hu: talán a legjobban használható oldal, a pillanatnyi meteorológiai helyzet megítélésére, pillanatnyi széltérképpel, felhőképpel, radarképekkel, viszont ez nem előrejelzés…

 

Képesítés szerint:

Fontos tisztában lenned azzal, hogy a saját képesítéseddel milyen körülmények között repülhetsz, elsősorban jogszabályilag, másodsorban gyakorlatilag. Biztosan megtanultad már elméletben, de sohasem árt ismételni.

A-tanfolyamos: aki még vagy már nem rendelkezik A-vizsgával, tematika szerint Növendék 1., de nem igazán szeretjük ezt a megnevezést. Oktatód  felügyelete alatt repülhetsz, vagyis ott kell lennie amikor repülsz, de még akkor is amikor kutyázol (!). Még ilyenkor sem repülhetsz 5 m/s-nál nagyobb szélben, és turbulens (szél v. termik) körülmények között.

B-tanfolyamos: olyan siklóernyős-tanfolyamos, aki B-vizsgát szeretné megszerezni, hogy végre önálló Pilóta lehessen, hivatalos nevén: Növendék 2. Mivel már rendelkezik A-vizsgával, így bizonyos korlátozásokkal repülhet önállóan is: oktató iránymutatása alapján (tehát ha oktató nélkül szeretnél repülni, akkor felhívod, és tanácsot-útmutatást kérsz tőle), B-vizsgás jelenlétében, akinek már megfelelő tapasztalata van eldönteni azt, hogy biztonságban elstartolhatsz-e. Az időjárási körülményekre is van korlátozás: turbulencia nélküli időben (szél és termik!), de már maximum 7 m/s-os szélben is repülhetsz!

Oktató felügyeletével és irányítása alatt gyakorolhatod a termikelést, az oktatási tematika B6 pontja értelmében.

Pilóta: olyan siklóernyős, aki már rendelkezik B-vizsgával. Önállóan repülhet, bármilyen siklóernyővel repülhető meteorológiai körülmény esetén,  sőt tanácsot adhat A-vizsgás pilótának a pontos meteorológiai körülmények megítéléséhez.

Mindig saját képességeidhez megfelelő meteorológiai viszonyok esetén repülj csak, ha képesítésed többet is engedne, de nem vagy biztos, akkor inkább válaszd a biztonságot.

FONTOS: repülj gyakran, mert a repülési gyakorlatból és magabiztosságból könnyen ki lehet esni, és ez még a vizsgáid elvesztéséhez is vezethez! Ha B-vizsgával 6 hónapig, A-vizsgával 3 hónapig nem repülsz, akkor a megszerzett vizsgád AUTOMATIKUSAN elveszik, amit NEKED kell vezetned, és ilyenkor következő repülésed előtt ellenőrzőrepülést kell végezned a  jelentkezni a Vezetőpilótád (Gombóc) előtt.

Gyakorlatilag…

Ha már tudod az időjárást és tudod mit szabad neked, akkor már csak azt kell eldönteni, hogy a saját időd mit enged és hová menjél.

A rossz döntésnél még rosszabb, ha nincs döntés, ha otthon vársz arra, nézed a meteot, hogy mikor lesz jó az idő, érdemes-e elindulni, akkor biztosan le fogsz maradni a repülésről. Döntsél, ha repülni szeretnél, és az időjárás is kedvező hozzá (nem esik az eső, nincs orkán szél), akkor indulj el. Legrosszabb esetben nem repülsz, vagy csak lecsúszol, de mégiscsak megpróbáltad. A legtöbbször ebbe a hibába szoktunk esni. Ráadásul nagyon sokszor meglepően jó körülmények várhatnak a starthelyen, sokszor volt, hogy csak egy lecsúszásra számoltam, mégis lehetett több órát repülni, ha csak az előrejelzést néztem volna, biztosan nem indultam volna el.

Gyakorlati tanácsok nekünk.

Munka után, délután, tavasztól-őszig lehet repülni, amíg nincs sötét, viszont csak a közelibb helyekre érdemes helyezkedni. Szélirány függően használható helyek:

–          ÉNY-NY: HHH reptér, Újlaki, erősebb szél esetén, vagy gyogyinál már a Mária starthelyről is át lehet repülni. Nagyon jó szélnél, vagy termikusabb időjárásnál sokszor a hangár melletti nyiladékból is ki lehet emelkedni. Ha sietsz akkor autóval a hátsó, hegytető mögötti parkolóból gyorsabban a starthelyen vagy, viszont, ha nem tudsz visszaszállni, akkor a végén kell visszasétálnod a kocsiig (de ezt már sötétben is lehet, repülni viszont nem). Ha a fenti parkolóban parkolsz figyelj a kocsiban hagyott értékeidre, mert sajnos sok kocsi feltörés volt régebben.

Alternatív starthelyek: HHH-Sziklás és Füves starthely, a Vihar-hegy mellett…ha esetleg zavar a tömeg, illetve bizonyos szélirányokra kedvezőbb, viszont ezek technikásabb starthelyek!

Ezeken a helyeken való repülésre az L-HHH reptérendből vizsgát kell tenni, ezt nálunk megteheted, de enélkül nem szabad ott repülni. Valamint a reptér területére való behajtáshoz is engedély kell, anélkül a rendőrök is megbüntethetnek, ezt a reptér vezetőségétől lehet igényelni.

ÉNY-NY: Vértesszőlős, csak ha sok időd van, autópályán hamar megközelíthető, de utána kell idő a felsétáláshoz, starthely nem annyira technikás, leszálló nagy, de figyelj, hogy a kijelölt területre szállj le, és ne a szántásba, ha még sokáig szeretnél azon a helyen repülni.

–          DNY: Ugyan el lehet startolni az Újlakirólis, még repülni is lehet, de ez már nem annyira ideális szélirány oda.

Sokkal ideálisabb és nincs is messzebb a Csúcs-hegy. Egészen a hegy aljáig lehet autóval menni, ahonnan rövid sétával lehet feljutni a starthelyre. Miután 2010-ben ki lett tisztítva újra egészen jól használható (mi is segítettünk benne). A leszálló szép nagy, de figyelni kell a keresztbe húzódó vezetékekre, amik leszállás előtt is útban lehetnek, ezért érdemes időben elindulni leszállni.

Kevély-hegy szintén közelben van, Pilisborosjenő felett, viszont hosszabb séta (40-50 perc) vezet a starthelyig. A leszálló nagy, látható, de időben ki kell indulni a leszálláshoz. A starthely nem túl nagy, viszont meredek, ami szélcsendben és erősebb szélben kicsit nehezebbé teszi a startot, ilyenkor nem árt óvatosnak lenni. A sziklák miatt általában már egy kis napsütés mellett is jó emelések vannak. Fontos figyelni a légtérhatárra (750m), mert pont a hegy előtti területen helyezkednek be a gépek a leszálláshoz.

Ebben a szélirányba még használható a Pilis DNY (tiltott) és a Kétágú, de már messzebb vannak.

–          D: Sajnos a legközelebbi ideális starthely a Mókus-hegy, Csolnokon, ez már messzebb van, át kell gondolni, hogy belefér-e, kapkodva kiérni és egyből repülni nem mindig a legegészségesebb…Ezt a helyet már mindenki jól ismeri nálunk, nem kell bővebben bemutatni. Figyeljetek viszont, hogy a kijelölt területre szálljatok le, hogy ne legyen konfliktus a helyi emberekkel.

Pilis, Partizán-start (tiltott természetvédelmi okokból), a bánya fölötti kis starthely, mint a neve is mutatja nem annyira egyszerű a start, és mivel a völgyben van, oda kell figyelni, a valós szélirányra, nem szabad, hogy a turbulenciák megvezessenek. Leszálló a Pilis DNY leszállója, vagy alternatív helyen. A bánya fölött lehet számítani emelésre, néha egészen erősre, erre figyelni kell.

A starthely jelenleg tiltott – tehát nem repülhetsz innen.

–          DK: Mókus-hegy, kissé oldalas ilyenkor, de általában még használható, pláne, ha sokat sütött a nap előtte.

Pilis K (tiltott természetvédelmi okokból), hosszú sétával lehet csak feljutni, így sok időt kell rá kalkulálni, mind a starthely, mint a leszálló egyszerű, viszont itt is figyelni kell a közeli légtérre (1050m)

Odvas-hegy, Budaörs (természetvédelmi? okokból tiltott) A hegy repülhető, de nincs igazi starthely, szinte bárhonnan startolható, viszont elég sziklás. Igazi leszálló nincsen, a hegy lábánál (vezetékek) vagy a starthelyen állva balra nézve a völgy utáni gerincen van terület, illetve a visszaszállás.

–          K: Pilis K (tiltott) lásd. fent.

Tardos: Igaz, hogy messzebb van Budapesttől, de sajnos más legális lehetőség nincs keleti szélben a közelben. A starthely nagy és szépen kitisztították a helyi pilóták, a leszálló is nagy (amíg oda nem építenek valami házat) és van légtér is.

–          ÉK: Óbuda, szerintem mindenki ismeri, mind a starthelyet, mind a leszállót. Nagyon kell figyelni a biztonságos kiérésre, a starthely -50 méter a legvégső, ahonnan növendék szinten el kell indulnod (normális ernyővel, nem termikus időjárásnál). Ha nagyon erős, vagy oldalas szél fúj, és esélytelennek látszik megközelíteni a rendes leszállót, akkor vészleszállásra ott van a Eurocenter fölötti golfpályás,  nagy füves terület, a ribizkés-füves terület, illetve esetleg a HHH-reptér környékén, figyelve a lee-oldali turbulenciára.

Jó időben nagyon kell figyelni a légtérhatárra, ami 750 méter. Ha továbbra is szeretnénk itt repülni, akkor nem érdemes ezzel kísérletezni.

Felsétálás lehetséges, 40-60 perc körülbelül. Útvonal nemsokára

–          É: Igazán jó lehetőség nincs Bp közelében, de még az országban is kevés. Esetleg lehet próbálkozni a HHH-n, esetleg Óbudán, attól függ mennyire oldalas a szél, de fel kell készülni mindenféle turbulenciákra. Kezdő szinten nem érdemes ilyenkor repülni.

További, Budapesttől távolabb lévő, egész napos látogatásra való starthelyekről a későbbiekben fog születni írás, tanfolyamos-növendék szinten oda úgyis együtt megyünk, a későbbiekben pedig ismerni fogod. Remélem addig is tud valamennyi segítséget nyújtani ez a rövid írás.